Rekonstrukcija 1946–1959.
Nakon završetka Drugog svetskog rata, veliki delovi proizvodnih kapaciteta ležali su u ruševinama. Naradne dve decenije u kompaniji bile su posvećene rekonstrukciji, ali i osvajanju novih poslovnih linija.
Stanje nakon rata - početak rekonstrukcije
Do 1945. godine, više od 50 procenata fabrika kompanije Bosch u Nemačkoj bilo je uništeno bombama alijanse. Ključna uloga kao dobavljača vojnih vozila za vreme rata učinilo je da kompanija Bosch postane strateška meta. Nakon toga, kompanija je morala da raščisti, izgradi i stvori posao za svoje saradnike.
Svećice za automobile i lonci za kuvanje — preživljavanje posleratnog perioda
Da bi mogla ponovo da zaposli saradnike i isplati zarade, kompanija Bosch započela je proizvodnju posuđa za kuvanje od čeličnih kaciga, ručnih kolica i kišobrana pronađenim u ruševinama fabrike. Saradnici su mogli da koriste te proizvode ili da trguju njima za druge bitne potrepštine. Prvi kompleksniji proizvodi bile su svećice — za vojna vozila alijanse.
Izvršilac testamenta Roberta Boscha i predsednik upravnog odbora
Robert Bosch je preminuo 1942. godine. Kompanija je rekonstruisana prema njegovim željama i testamentom posle 1945. godine. Njegov cilj je bilo generisanje profita, kao i kanalisanje dela suficita u dobrotvorne svrhe. Hans Walz vodi kompaniju kao naslednik osnivača do 1963. godine.
Antimonopolski postupci — strah od gubitka svega
Težnje nacionalista ka svetskoj moći bile su ostvarive samo pomoću ekonomski jakih kompanija. Zbog toga je alijansa pokušala da uništi velike kompanije u Nemačkoj, uključujući i Bosch. Međutim, kompanija se organski razvijala, što je značilo da njeni pojedinačni delovi nisu bili samoodrživi. Na kraju, Bosch je ostao skoro netaknut, iako je morao da otkrije svoje patente svim konkurentima.
„Iz celog sveta“ — novi putevi do internacionalne kompanije
Pre nego što je Hitler preuzeo vlast, više od 50 procenata prihoda kompanije Bosch dolazilo je iz inostranstva. Međutim, nakon 1945. godine, prihodi iz inostranstva su pali na nulu, a imovina kompanije u inostranstvu bila je oduzeta. Zahvaljujući dobrim vezama sa dugogodišnjim partnerima i brzom razvoju tržišta u zemljama kao što su Brazil i Indija, razvoj globalne mreže postepeno je pokrenut. Takođe, predviđano je da do 1960. godine, internacionalna prodaja kompanije Bosch ponovo pređe 20 procenata.
Elegancija do savršenstva — potrošačka tehnologija
Ranih 1950-ih godina, nakon što su teška vremena prošla, kompanija Bosch je donela na tržište proizvode koji odražavaju ekonomsko čudo Nemačke i Evrope i zadovoljavaju zahteve potrošača. Primeri su uključivali kuhinjske uređaje i elektronske bušilice kojima je svako mogao da upravlja sam. Osnovni proizvodi, poput radio uređaja za automobile, prodati su u milionskim količinama.
Kuhinjski aparati kompanije Bosch
„Nova era“ pristiže u kuhinju
Procesor hrane kompanije Bosch je imao dva ključna imena prilikom lansiranja. Naziv ovog modela je „Neuzeit“ i smatran je „pomoćnikom domaćicama na selu“. Klijentima u urbanim sredinama obećana je nova era vrhunske tehnologije kućnih aparata koja bi pojednostavila kućne poslove.
Klijenti iz ruralne sredine su apelovali na to da bi im bilo dosta lakše kada bi ova mašina mogla da obrađuje veću količinu hrane. Jedan od razloga bila je rasprostranjenost domaćinstava sa velikim brojem dece, a drugi razlog je potreba za brzom pripremom velikih količina voća i povrća nakon berbe kako bi bili sačuvani za kasniju upotrebu — na primer zamrzavanjem namirnica ili pravljenjem džemova i konzerviranjem.
„Neuzeit“ je bio multifunkcionalan uređaj koji je mogao da seče, mesi testo, renda, presuje, pa čak i ljušti krompir.
Slika: Scenario prodaje procesora hrane u filijali za prodaju u Štutgartu (1962. godina)
Ponovno uspostavljanje starih favorita — ubrizgavanje benzina u automobile
Tehnologija korišćena u mnogim proizvodima kompanije Bosch i dalje potiče iz predratnog perioda. Međutim, bile su potrebne inovacije da bismo postali i ostali konkurentni. Ubrizgavanje goriva koje je razvila kompanija Bosch za avionske motore pojavila se kao inovacija u automobilima početkom 1950-ih godina, iako su prošle decenije dok nije postala prihvaćena kao standard.
Combi kompanije Bosch
Kućni električni alat
Pomama za „Uradi sam“ postala je profitabilan posao za Bosch. Lansiran 1952. godine, „Bosch Combi“ električni alat mogao je da se koristi na mnogo različitih načina u zavisnosti od izabranog dodatka — kao bušilica, odvijač, brusilica, pa čak i kao rezač za živu ogradu. Ova ponuda je stvorila sasvim novi poslovni segment u Evropi za nešto što su uglavnom kupovali muškarci — sa „Uradi sam“ proizvodima, poslovi su se lako obavljaju u podrumima ili garažama.
Kompletna oprema sa standradnim nastavcima prodavana je u koferu ili sa drvenom zidnom policom. Kompanija Bosch je na ovaj način razvila drugu ključnu liniju elektronskih alata, kako bi dopunila svoj profesionalni asortiman električnih alata za gradilišta, uključujući i bušilice.
Slika: „Bosch Combi“ za široku primenu — sa praktičnim koferom za nošenje (1952. godina)
Elektronika — linija poslovanja sa posledicama
Kompanija Bosch je započela razvoj elektronskih komponenti sredinom 1950-ih godina. Prvi proizvod bila je varioda koju je Bosch počeo da proizvodi 1958. godine. Zatim su usledili tranzistori, a potom od 1970. godine integrisana strujna kola. Skeptici su kritički posmatrali, ali se entuzijazam razvio zahvaljujući teoretičarima koji su posejali prvo seme na polju elektronike, što je danas srž poslovanja naše kompanije.