Poslovna 2024. godina: Bosch je bio usporen zbog kretanja na tržištu
Veći pritisak na troškove – napredak sa Strategijom 2030.
![apk](/media/news/pi1_it_industrietechnik-3_res_400x225.jpg, /media/news/pi1_it_industrietechnik-3_res_800x450.jpg 2x)
31-01-2025
- Poslovni rezultati u 2024. godini: prihod od prodaje iznosio je 90,5 milijardi evra, dok je operativna EBIT marža iznosila 3,5 procenata.
- Strategija 2030: upravljanje portfolijom za očuvanje konkurentnosti.
- Veštačka inteligencija unapređuje osnovno poslovanje: softver i usluge generisaće prihod od milijardi evra do 2030. godine.
- Rast: klimatske promene kao fokus inovacija.
- Ekonomska politika: liberalizacija tržišta i veća ulaganja za snažnu Evropu.
- Stefan Hartung: „Naše tehnologije za mobilnost i domove budućnosti i dalje ostaju ključna područja rasta.“
- Markus Foršner: „Naš cilj za fiskalnu 2025. godinu je da poboljšamo prihod od prodaje i rezultate, čak iako su uslovi teški.“
Štutgart, Nemačka - Bosch, dobavljač tehnologija i usluga, ostvario je prihod od prodaje od 90,5 milijardi evra u 2024. godini, prema preliminarnim podacima[1]. Nominalno, to predstavlja pad od 1 procenta u odnosu na prethodnu godinu, dok je, uz prilagođavanje efektima kursa, rezultat približno na nivou prošlogodišnjeg. Operativna EBIT marža iznosila je 3,5 procenata. „Uprkos svim našim naporima, ni Bosch nije bio potpuno imun na ekonomska kretanja, ali smo ostvarili solidan rezultat u poređenju sa konkurencijom u industriji“ rekao je dr Stefan Hartung, predsednik upravnog odbora Robert Bosch GmbH, osvrćući se na preliminarne poslovne rezultate kompanije. „Naše tehnologije za mobilnost i domove budućnosti i dalje ostaju ključna područja rasta za nas.“ On je istakao napore usmerene na rast i jačanje konkurentnosti tokom fiskalne 2024. godine kroz strateške odluke o portfoliju, uključujući akvizicije i dezinvesticije. Takođe je dodao da je kompanija morala da sprovede određena strukturna prilagođavanja.
Pored slabog rasta globalne ekonomije, na poslovni razvoj kompanije Bosch negativno je uticalo i to što su tržišta rasta, poput elektromobilnosti, beležila znatno sporiji razvoj od očekivanog. Nedostatak prodaje u ovim oblastima i prateća neiskorišćenost kapaciteta, kao i kontinuirana visoka ulaganja u buduće tehnologije i izdvajanja za neophodna strateška prilagođavanja, imali su negativan uticaj na rezultate. Uprkos svim izazovima, Bosch dosledno nastavlja da sledi svoje ambiciozne poslovne ciljeve: do 2030. godine, kompanija teži da bude među vodećim pružaocima usluga u ključnim oblastima poslovanja na glavnim tržištima. Pored toga, kompanija planira da ostvari prosečan godišnji rast od 6 do 8 procenata, uz maržu od najmanje 7 procenata.
Strategija rasta: razvoj portfolija za unapređenje poslovnih prilika
U protekloj fiskalnoj godini, Bosch je sistematski sprovodio svoju Strategiju 2030 i dostigao važne prekretnice. Jedna od njih je planirana akvizicija HVAC poslovanja kompanija Johnson Controls i Hitachi, vredna oko 8 milijardi američkih dolara. Ovom akvizicijom, Bosch ima za cilj da proširi svoje prisustvo na tržištima rasta poput SAD-a i Azije. „Uprkos trenutnim izazovima, dosledno sprovodimo našu strategiju rasta i nastavićemo odlučno da razvijamo tehnologije ključne za budućnost“ izjavio je Hartung. Uspešnom prodajom većeg dela sektora Building Technologies, koji se odnosi na sigurnosnu i komunikacionu tehnologiju, Bosch će se ubuduće fokusirati na poslovanje integracije sistema i nastaviti sa rastom. Ovim potezima kompanija teži da postigne bolju ravnotežu među svojim poslovnim sektorima, da unapredi rezilijentnost i učini svoj portfolio održivim za budućnost.
![APK 2023](/media/news/aveiro-print-2_res_400x225.webp, /media/news/aveiro-print-2_res_800x450.webp 2x)
Tehnologije budućnosti: inovacije stvaraju „Tehnologiju za život“
Kako bi ostvario svoje ciljeve rasta, Bosch pokreće inovacije u oblastima koje su ključne za budućnost. „Elektromobilnost, vodonik i održive tehnologije ostaju poslovni segment rasta i fokus naših inovacija“ izjavio je Hartung, osvrćući se na stalni izazov klimatskih promena. Kao primer, naveo je kriogenu pumpu koju Bosch trenutno testira u SAD-u, a koja kompresuje do 600 kilograma tečnog vodonika na sat. Za samo 10 minuta, takva pumpa omogućava kamionima da natoče dovoljno vodonika za narednih 1.000 kilometara. Bosch takođe prednjači u segmentu kućnih aparata. Za nekoliko nedelja, kompanija će predstaviti energetski efikasan ugradni XXL frižider-zamrzivač. Sa novim Matter standardom, ovaj uređaj će biti prvi kućni aparat na svetu sposoban za povezivanje nezavisno od proizvođača. Oko 5.000 Bosch stručnjaka za veštačku inteligenciju radi na tome da AI učine praktičnim za svakodnevnu upotrebu. Jedan od primera je novi AI-asistirani servis za hitne pozive, koji omogućava korisnicima liftova da zatraže pomoć na svom maternjem jeziku, a da pritom nije potrebno prilagođavati postojeće liftove.
Digitalna rešenja: veštačka inteligencija jača osnovno poslovanje
Inteligentan softver i digitalne usluge sada su postali važan stub za osnovno poslovanje kompanije. „Sve više koristimo veštačku inteligenciju u našim procesima, poboljšavajući kvalitet i produktivnost, kako u našim fabrikama, tako i u kancelarijama“, izjavio je Hartung. „Veštačka inteligencija je takođe postala integralni deo naših proizvoda i rešenja.“ Bosch očekuje da će do početka naredne denecije generisati prihod veći od 6 milijardi evra sa softverom i uslugama, pri čemu će dve trećine tog prihoda doći iz sektora mobilnosti. „U kompaniji Bosch, veštačka inteligencija već godinama igra značajnu ulogu u asistiranoj i automatizovanoj vožnji“, rekao je Hartung. „Takođe, ne unapređujemo mobilnost definisanu softverom samo putem AI-a i to nas čini idealnim partnerom za najveće tehnološke igrače na svetu.“
![APK 2023](/media/news/20230424mst_0449-3_res_400x225.webp, /media/news/20230424mst_0449-3_res_800x450.webp 2x)
Ekonomska politika: konkurentnost za snažnu Evropu
Bosch se oslanja na nove politike u Nemačkoj i Evropskoj uniji kako bi podstakao rast. Prema Hartungovim rečima, potrebno je preduzeti akciju kako bi se ojačala konkurentnost i privlačnost ovih tržišta za poslovanje. „Snažna EU se sastoji od manje regulacija i više ulaganja, kao i manje prepreka i više liberalizacije tržišta“, rekao je on. Kada se uzmu u obzir cena energije, birokratija i nedostatak ulaganja u infrastrukturu u Nemačkoj, domaćem tržištu kompanije, Hartung se nada da će nakon predstojećih izbora brzo doći do prelaska sa reči na dela. „Sve što olakšava poslovanje je korak u pravom smeru“, rekao je. „Tako će i Nemačka i Evropa moći da budu među svetskim liderima u ekonomiji i tehnologiji i u budućnosti.“ Kao i do sada, Bosch želi da doprinosi u tom pravcu: u narednoj godini, 40 procenata globalnih ulaganja kompanije i dalje će biti usmereno na nemačke lokacije.
Poslovni razvoj u 2024. godini: tržišna kretanja utiču na prihod poslovnih sektora
Prodajni podaci za Bosch poslovne sektore jasno odražavaju opšti tržišni trend. „Sve u svemu, 2024. godina bila je izuzetak, s obzirom na to da su svi naši poslovni sektori koji su bili u fokusu istovremeno imali slabe rezultate“, rekao je dr Markus Foršner, član upravnog odbora i finansijski direktor Robert Bosch GmbH. Sa prihodima od 55,9 milijardi evra, sektor mobilnosti je gotovo dostigao nivo iz prethodne godine. Uprkos opadajućem tržištu, prihodi od prodaje su ostali praktično nepromenjeni nakon prilagođavanja efekata kursnih razlika. U sektoru industrijske tehnologije, prihod od prodaje iznosio je 6,5 milijardi evra, što je 13 procenata manje u odnosu na prethodnu godinu u nominalnom iznosu, ili minus 12 procenata nakon prilagođavanja efektima kursa. Slaba situacija u sektoru mašinske industrije posebno je teško pogodila glavna tržišta u Evropi, Kini i SAD. U sektoru robe široke potrošnje, prihod od prodaje porastao je nominalno za 2 procenta na 20,3 milijardi evra. Prilagođeno efektima kursa, to je zapravo bilo 3 procenta više nego u prethodnoj godini. Ovo znači da Bosch ponovo raste u oblasti robe široke potrošnje – prvi put od pada potražnje na kraju pandemije korona virusa. Prihod od prodaje u sektoru energetike i građevinskih tehnologija iznosio je 7,5 milijardi evra. Ovo odgovara padu od 3 procenta, kako u nominalnom iznosu, tako i nakon prilagođavanja efekata kursnih razlika. Ovo je uglavnom posledica sumorne situacije na tržištu grejanja u Evropi.
![APK 2023](/media/news/jag_2025_infographics_sr_res_400x225.webp, /media/news/jag_2025_infographics_sr_res_800x450.webp 2x)
Poslovni razvoj u 2024. godini: umereni razvoj prihoda u regionima
Pored tržišnih kretanja, ekonomska situacija je u različitoj meri uticala na razvoj prihoda u regionima. „Naše poslovanje u Evropi bilo je posebno pogođeno ekonomskom situacijom“ objasnio je Foršner. Prihod od prodaje u Evropi iznosio je 44,5 milijardi evra, što predstavlja pad od 5 procenata u odnosu na prethodnu godinu, kako u nominalnom iznosu, tako i nakon prilagođavanja efekata kursnih razlika. Razvoj situacije u Severnoj Americi i Kini doveo je do toga da je rast prihoda u Americi i azijsko-pacifičkom regionu takođe bio umeren. U Severnoj Americi, prihod od prodaje porastao je nominalno za 5 procenata na 16 milijardi evra. Prihod od prodaje u Južnoj Americi iznosio je 1,8 milijardi evra. U azijsko-pacifičkom regionu, prihod od prodaje porastao je na 28,1 milijardi evra. Nominalni rast bio je 1 procenat, odnosno 3 procenta nakon prilagođavanja efektima kursa.
Razvoj broja zaposlenih u 2024. godini: postepeno smanjenje potreba za radnom snagom postaje očigledno
Na dan 31. decembar 2024. godine Bosch Grupa je zapošljavala oko 417.900 saradnika širom sveta – što je otprilike 3 procenta manje nego prethodne godine (-11.500). Značajne regionalne promene zabeležene su u Evropi i Aziji. U Nemačkoj je broj zaposlenih takođe opao za oko 3 procenta (-4.400) na nešto više od 129.800.
Izgled za 2025. godinu: slaba ekonomija će staviti još veći pritisak na troškove
I ove godine Bosch očekuje veoma izazovno poslovno okruženje. „Globalno gledano, očekujemo da će rast ostati samo umeren“, rekao je Foršner. „Ne očekujemo da će se globalna ekonomija oporaviti pre 2026. godine.“ Prema trenutnim procenama, Bosch predviđa da će ekonomija rasti samo za 2,5 procenata u 2025. godini. Kako bi implementirala svoju strategiju rasta, kompanija će i dalje biti fokusirana na finansijske ciljeve. „Čak i u uslovima trajno nepovoljnih okolnosti, želimo dalje da poboljšamo naše prihode i rezultate u fiskalnoj 2025. godini“, rekao je Foršner. Prema njegovom mišljenju, samo profitabilan rast će omogućiti kompaniji da nastavi sa snažnim i smislenim razvojem. Shodno tome, Bosch ima cilj da postigne targetiranu maržu od 7 procenata do 2026. godine. Cilj je dalje povećanje konkurentnosti na svim nivoima – od atraktivnih proizvoda i prihvatljivih troškova do odgovarajućih struktura za portfolio usmeren ka budućnosti. „Razumna štednja i fokusirana ulaganja omogućavaju nam neophodan prostor za manevrisanje“, rekao je Foršner. Ipak, upozorio je da to neće biti lako. Takav plan zahtevaće veliki napor i ne isključuje bolne odluke.
Kontakt za medije
Aleksandra Savić
Korporativne komunikacije