Pređi na glavni sadržaj
Bosch u Srbiji
Vesti

Bosch se oslanja na inovacije, partnerstva i akvizicije – smanjenje troškova ostaje u fokusu

apk

Ciljevi rasta zahtevaju visok stepen profitabilnosti i finansijske snage

  • Napredak u poslovnoj 2023. godini: prodaja je porasla na 91,6 milijardi evra / operativna dobit iz poslovanja porasla je za 5,3 procenta na godišnjem nivou
  • Izgledi za 2024: očekuje se rast prodaje od 5 do 7 procenata / operativna dobit će najviše dostići nivo iz prethodne godine
  • Ekspanzija fokusirana na oblasti rasta: Primer medicinske tehnologije – investicije od 300 miliona evra sa dva nova partnera
  • Stefan Hartung: „Podstičemo inovacije, partnerstva i akvizicije. Uprkos ekonomskim preprekama, to će nam omogućiti da rastemo i maksimalno iskoristimo mogućnosti dok se industrije u kojima poslujemo transformišu.”
  • Markus Foršner: „Naši ciljevi za 2024. su veoma ambiciozni – ne očekujemo nikakav ekonomski vetar u leđa i moramo da nastavimo da smanjujemo troškove da bismo ostali konkurentni.

Štutgart i Reningen, Nemačka – Bosch grupa je povećala prodaju i zaradu u 2023. i uspešno sprovodi strategiju rasta uprkos izazovnim okolnostima. Predstavljajući godišnje rezultate kompanije, Stefan Hartung, predsednik upravnog odbora Robert Bosch GmbH, rekao je: „U poslovnoj 2023. godini ostvarili smo finansijske ciljeve i ojačali tržišnu poziciju u brojnim oblastima poslovanja, od poluprovodnika do integrisanih sistema u zgradama. Podstičemo inovacije, partnerstva i akvizicije kako bismo osigurali da rastemo dok se industrije u okviru kojih poslujemo transformišu – uprkos ekonomskim preprekama.” Dugoročno, dobavljač tehnologije i usluga želi da ostvari prosečan godišnji rast između 6 i 8 procenata, uz maržu od najmanje 7 procenata. Takođe, cilj je da se rangira među tri najbolja dobavljača na svojim ključnim tržištima i svim regionima sveta.

Bosch takođe strateški proširuje inovacije u oblastima koje imaju mogućnost rasta. U medicinskoj tehnologiji, na primer, objavljeno je da će raditi na novoj BioMEMS tehnologiji koja kombinuje molekularnu dijagnostiku sa mikrosistemskom tehnologijom. Ovo omogućava precizne testove za do 250 genetskih osobina kao što su patogeni ili genetske mutacije na jednom čipu, i to direktno na mestu lečenja, na primer u lekarskoj ordinaciji. „BioMEMS kombinuje molekularnu dijagnostiku sa tehnologijom mikrosistema koju Bosch primenjuje u pametnim telefonima i ESP sistemima protiv klizanja“, rekao je Hartung. Jedan od prvih BioMEMS testova na kojima kompanija radi biće usmeren na različite patogene koji izazivaju sepsu ili trovanje krvi. U tu svrhu, Bosch je nedavno sklopio razvojno i prodajno partnerstvo sa kompanijom Randox. Dalje strateško partnerstvo sa R-Biopharmom ima za cilj da ubrza razvoj potpuno automatizovanog testa za bakterije otporne na više lekova. Zajedno sa ova dva partnera, Bosch planira da investira oko 300 miliona evra do 2030. godine.

APK 2023

Prodaja i poboljšanje rezultata u periodu od 2023. do 2024. ostaju izazovni

U protekloj poslovnoj godini Bosch je ostvario prodaju od 91,6 milijardi evra uprkos nepovoljnim ekonomskim i tržišnim uslovima. Ovo je povećanje od 3,8 procenata, ili 8,0 procenata nakon uslaglašavanja kursnih razlika. Zarada od poslovanja pre kamata i poreza (EBIT) iznosila je 4,8 milijardi evra (2022: 3,8 milijardi evra). Sa 5,3 procenta, operativna dobit iz poslovanja bila je za 1 odsto viša nego prethodne godine. Iako je bila veća od očekivane, i dalje je niža od ciljane od najmanje 7 procenata, koja je potrebna na duži rok i koju Bosch želi da dostigne do 2026. godine. „Potreban nam je visok nivo profitabilnosti i finansijske snage kako bismo mogli sami da finansiramo ciljeve rasta koliko god je to moguće“, rekao je Markus Forschner, član upravnog odbora i glavni finansijski direktor Robert Bosch GmbH. „Uspešan finalni sprint doprineo je da se naša očekivanja u 2023. godini ispune u celini. Međutim, 2024. poslovna godina će biti bar jednako izazovna kao 2023.

Ukupni izgledi kompanije za tekuću godinu ostaju skromniji, i to ne samo u svetlu trenutne ekonomske situacije. „Za 2024. ne očekujemo nikakav ekonomski vetar u leđa“, rekao je Foršner. Shodno tome, on očekuje globalni ekonomski rast od samo 2,3 procenata u 2024. uz stagnaciju proizvodnje vozila i kontinuirano slabljenje na tržištu mašinogradnje. Međutim, moglo bi doći do blagog poboljšanja na tržištu robe široke potrošnje, nakon dve godine ograničene kupovine od strane potrošača. Bosch očekuje stabilizaciju poslovanja, čemu bi trebalo da doprinesu inovacije, kao i širenje međunarodnog prisustva. Na primer, trenutno se grade nove fabrike za proizvodnju šporeta u Egiptu i frižidera u Meksiku.

U prvom kvartalu 2024. prodaja je pala za 0,8 procenata na godišnjem nivou; nakon prilagođavanja efektima deviznog kursa, rast iznosi 2,7 procenata. „Ovo jasno daje do znanja da je povećanje prodaje od 5 do 7 procenata, koje ciljamo u našem planiranju, za godinu u celini veoma ambiciozno“, rekao je Forschner. Finansijski direktor je jasno stavio do znanja da će biti teško poboljšati prošlogodišnju EBIT maržu iz poslovanja: „Mi se ne borimo samo sa izazovnim tržišnim okruženjem i očekivanim daljim povećanjem početnih investicija u oblastima od strateškog značaja. Restrukturiranje i poboljšanja procesa rada će takođe u početku imati negativan uticaj, a njihov pozitivan efekat dolazi tek nakon određenog vremena. Štaviše, Bosch želi da dodatno smanji troškove i promeni strukture poslovanja kako bi ostao konkurentan dok se industrije u okviru kojih posluje transformišu. Kao što je Foršner istakao: „Neophodne mere ćemo uvoditi dosledno, ali balansirano. Sva potrebna kadrovska prilagođavanja biće izvršena bez prinudnog otpuštanja i uz konsultacije sa socijalnim partnerima.”

APK 2023

Oblast rasta: održiva mobilnost

U svom osnovnom poslovanju mobilnosti, Bosch donosi strateške odluke za budući rast. Samo ove godine pokreće oko 30 projekata proizvodnje električnih vozila. „Elektromobilnost dolazi; samo je pitanje koliko će brzo stići u različite regione sveta“, rekao je Hartung. „Procenjujemo da će 70 odsto svih novih automobila u Evropi verovatno biti čisto električni do 2030. Ta cifra će verovatno biti 40 do 50 procenata u Kini i Severnoj Americi.“ Tamo gde su teška vozila potrebna za prelazak velikih udaljenosti, predsednik upravnog odbora kompanije Bosch je rekao da će rešenja kao što su plug-in hibridi i produžitelji dometa ostati tražena još neko vreme. Poslovni sektor mobilnosti očekuje dalji podsticaj od tehnologije dinamike vozila. Sa novim i redundantnim kočionim sistemima prilagođenim elektrificiranoj i automatizovanoj vožnji, Bosch raste za 10 procenata godišnje – znatno brže od tržišta. Sa upravljanjem kretanjem vozila Bosch je posvećen inovativnom sistemskom rešenju koje će koordinisati sve aspekte kretanja vozila kontrolom kočnica, upravljanja, pogonskog sklopa i amortizera. Samo za nedavna zimska testiranja, Bosch je opremio više od 20 test vozila glavnih brendova varijantama VMM-a. „Rano smo izašli na scenu i našu prvu porudžbinu stavljamo u masovnu proizvodnju ove godine“, rekao je Hartung. Sve u svemu, kompanija očekuje da će do 2030. ostvariti prodaju vrednu stotine miliona.

Oblast rasta: vodonik

Bosch je ponovo potvrdio svoja poslovna očekivanja u oblasti razvoja i rasta vodonika: do 2030. Bosch prodaja vodoničnih tehnologija mogla bi da dostigne 5 milijardi evra. „Godine 2023. pokrenuli smo proizvodnju sistema gorivnih ćelija u Štutgartu u Nemačkoj i Čongkingu u Kini“, rekao je Hartung. Kina će verovatno biti vodeće tržište za sada; Bosch ne očekuje značajan rast u Evropi ili Severnoj Americi pre sledeće decenije. Sa tehničke tačke gledišta, motori na vodonik predstavljaju najbrži put do klimatski neutralnog transporta komercijalnih vozila. Bosch očekuje da će tržište za ovu tehnologiju biti vredno skoro milijardu evra do 2030. Kako je objasnio predsednik upravnog odbora kompanije Bosch: „Motor na vodonik sa Bosch tehnologijom ubrizgavanja biće na putu u Indiji već ove godine, a mi već radimo na pet proizvodnih porudžbina od poznatih proizvođača kamiona iz sva tri najveća svetska ekonomska regiona.” Bosch takođe želi da učestvuje na brzo rastućem tržištu za proizvodnju vodonika: do 2030. širom sveta će postojati dobrih 170 gigavata instaliranog kapaciteta za elektrolizu vodonika – oko 25 puta više nego danas. „Naša elektroliza je na putu za ulazak na tržište sledeće godine“, rekao je Hartung. „Bosch će u budućnosti biti sinonim ne samo za vodonične pogone, već i za proizvodnju vodonika. Kao dobavljač, mi ćemo aktivno pomoći u oblikovanju budućeg tržišta.”

VodonikAPC2024

Oblast rasta: toplotne pumpe

Bosch takođe sistematski koristi mogućnosti rasta u oblasti tehnologije grejanja. Iako je u 2023. godini tržište toplotnih pumpi stagniralo širom Evrope, Bosch je uspeo da poveća svoje poslovanje za skoro 50 procenata. U godinama koje su pred nama, Bosch će u ovom segmentu nastaviti da raste znatno brže od tržišta. „Ne samo da smo investirali u proizvodne kapacitete, već smo i proširili naš portfolio proizvoda – koji uključuje toplotne pumpe koje nisu samo tihe i efikasne, već i isplative“, rekao je Hartung. Predsednik upravnog odbora kompanije Bosch vidi dodatni prodajni potencijal u hibridnim sistemima grejanja: kombinaciju toplotne pumpe za osnovni rad i kotla na gas. To će omogućiti efikasnu dekarbonizaciju miliona postojećih zgrada, a Bosch predstavlja rešenje sa ovom tehnologijom za zgrade koje sadrže do 100 stambenih jedinica. Hartung se takođe osvrnuo na kontroverznu debatu o nemačkom zakonu o grejanju, koji je ometao dugoročne odluke o kupovini i doveo do ozbiljnog pada na tržištu grejanja. „U oblastima gde su klimatska i energetska politika u suprotnosti, investitori ne ulažu – oni čekaju“, rekao je on. „Rast zahteva jasnu i predvidivu politiku subvencija.

Klimatska politika: budućnost bez ugljenika zahteva održiva ulaganja

Sve u svemu, klimatske akcije i dalje igraju centralnu ulogu za Bosch. Po Hartungovom mišljenju, to nudi velike mogućnosti za rast, čak i ako se tržišta kao što je elektromobilnost ne razvijaju tako brzo kao što se očekivalo. „Vidimo da klimatska akcija više nije jedino pitanje na vrhu političke agende – u svetlu složene geopolitike i rastućih društvenih tenzija u našem društvu“, rekao je Hartung. Bez obzira na to, Bosch nastavlja sa velikim početnim ulaganjima u tehnologije bez emisije ugljen-dioksida, kako bi pomogao u oblikovanju ove transformacije. Hartung je rekao: „Postoji pritisak da se smanje subvencije za CO2 efikasne tehnologije. Međutim, klimatske akcije zahtevaju održive investicije – od vlade, kompanija i svakog od nas.”

VodonikAPC2024

Poslovna 2023. godina: poboljšan slobodni novčani tok, velika ulaganja unapred

Iako su nivoi zaliha kompanije u prethodnoj godini još uvek bili pod velikim uticajem neizvesnosti koje su usledile nakon pandemije Covid-19 i nestašice čipova, situacija se sada vraća u normalu. Kao rezultat toga, slobodni novčani tok je porastao na 2,2 milijarde evra. Sa 2,4 procenata prodaje, ovo je bilo iznad minimalnog cilja od 1,0 odsto. Koeficijent kapitala bio je 44,2 procenata (2022: 46,6 procenata). Izdaci za istraživanje i razvoj ostali su stabilni na visokom nivou od 7,3 milijarde evra (2022: 7,2 milijarde evra), što je rezultiralo procentom ulaganja u istraživanje i razvoj od 8 procenata u odnosu na ukupan prihod (2022: 8,2 procenta). Kapitalni rashodi dostigli su novi maksimum od 5,5 milijardi evra (2022: 4,9 milijardi evra). Kako je Forschner istakao: „Mi takođe posvećujemo veliku pažnju isplativosti naših početnih investicija, koje su ukupno iznosile više od 12 milijardi evra u 2023. i prilagođavamo projekte ako je potrebno.’’

2023. poslovna godina: razvoj po biznis sektorima

Poslovni sektor mobilnosti ostvario je rast prodaje od 6,9 procenata na 56,2 milijarde evra. Prilagođen efektima deviznog kursa, rast je jednak 10,9 procenata. EBIT marža iz poslovanja bila je 4,4 procenta (2022: 3,4 procenta). U poslovnom sektoru industrijske tehnologije, prodaja je porasla na 7,4 milijarde evra. Ovaj rast od 6,8 procenata, ili 10,2 procenta prilagođenog kursu, rezultat je prve konsolidacije akvizicija HidraForce i Elmo Motion Control. EBIT marža je bila stabilna na 9,1 odsto (2022: 9,8 odsto). U poslovnom sektoru robe široke potrošnje, prodaja je pala za 6,6 procenata u odnosu na prethodnu godinu na 19,9 milijardi evra; prilagođeno efektima deviznog kursa, ovo je blagi pad od 1,2 procenta. EBIT marža iz poslovanja ostala je nepromenjena na 4,5 procenta. U poslovnom sektoru energetike i građevinske tehnologije, prodaja je porasla 10,5 procenata na 7,7 milijardi evra, ili 13,2 procenata nakon prilagođavanja efektima kursa. EBIT marža iz poslovanja dostigla je 9 procenata (2022: 6 procenata).

VodonikAPC2024

2023. poslovna godina: razvoj po regionima

U Evropi je prodaja iznosila 46,8 milijardi evra. Ovo je povećanje od 5,5 procenata u odnosu na prethodnu godinu, odnosno 7,9 procenata nakon prilagođavanja efektima kursa. U Severnoj Americi prodaja je porasla za 6,2 procenata na 15,2 milijarde evra. Korigovano za efekte deviznog kursa, ovo predstavlja rast od 8 procenata. Prodaja u Južnoj Americi iznosila je 1,7 milijardi evra, u poređenju sa 1,8 milijardi evra u prethodnoj godini. Nakon prilagođavanja efektima deviznog kursa, ovaj pad od 6,2 procenata odgovara rastu od 1,8 procenata. U Aziji i Pacifiku, uključujući druge regione, prodaja je iznosila 27,9 milijardi evra. Nakon prilagođavanja efektima deviznog kursa, ovaj blagi porast od 0,6 procenata predstavlja značajan rast od 8,6 procenata.

2023. poslovna godina: broj zaposlenih povećan za skoro 2 procenta

Kompanija je na kraju godine zapošljavala 429.416 ljudi širom sveta, što je za 8.078 više nego prethodne godine. Prošle godine porastao je broj saradnika u svim regionima, uključujući i Nemačku. Najveći regionalni rast bio je u Americi.

Podelite ovo na:

Kontakt za medije

Aleksandra Savić
Korporativne komunikacije

Opšta pitanja o kompaniji Bosch

Više vesti